International Cycling Safety Conference 2021 -virtuaalikonferenssi

Marraskuussa virtuaalitapahtumana järjestetyssä International Cycling Safety -konferenssissa (ICSC) tiedotettiin ja keskusteltiin pyöräilyn edistämisen ja turvallisuuden tuoreimmista tutkimustuloksista. Perinteisten turvallisuusaiheiden lisäksi konferenssissa kuultiin muun muassa pyöräilyn kasvusta ja tulevaisuuden odotuksista, COVID-19 -pandemian vaikutuksista pyöräilyyn, pyöräilijöiden käyttäytymisestä ja asenteista liikenteessä sekä myös sähköpotkulautailun turvallisuuden nykytilasta.

Lundin yliopiston järjestämä International Cycling Safety -konferenssi pidettiin pandemian takia virtuaalitapahtumana. Poikkeusjärjestelyistä huolimatta konferenssiin osallistui laaja joukko asiantuntijoita eri maista. Perinteisten turvallisuusaiheiden lisäksi konferenssissa keskityttiin myös muihin pyöräilylle oleellisiin aiheisiin.

Pyöräilyn turvallisuus oli konferenssin pääfokuksessa. Aiheina olivat muun muassa pyöräinfrastruktuuri, pyöräilijöiden yksittäisonnettomuudet ja pyörien ja niiden varusteiden turvallisuus. Eräässä tutkimuksessa esimerkiksi selvitettiin, miten suojateillä tapahtuvia törmäyksiä pyöräilijöiden ja autojen välillä voisi välttää vaihtoehtoisella suojatiesuunnittelulla. Lisäksi Tanskassa tapahtuneiden pyöräilijöiden yksittäisonnettomuuksien taustasyitä koskevan tutkimuksen mukaan liukas tiepinta, tieympäristön huono kunto ja pyöräilijän huono varustautuminen vaikuttavat usein yksittäisonnettomuuden syntyyn.

Yksi tämän vuoden uusista isoista aiheista oli sähköpotkulautailun turvallisuus. Norjalaisen liikennetaloustieteen instituutin (TØI) Aslak Fyhri esitteli tuoreen arvion sähköpotkulautailun onnettomuusriskistä. Sähköpotkulautojen vuosittaista suoritetta arvioitiin yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen tuottamien tietojen avulla, ja onnettomuustiedot saatiin Oslon sairaalalta. Sähköpotkulautailun onnettomuusriski on tulosten mukaan huomattava; onnettomuuksia kertyy 58 kappaletta miljoonaa kuljettua kilometriä kohden, mikä on seitsemän kertaa suurempi kuin pyöräilyn vastaava riski (8 onn. / milj. km).

Virginia Techin yliopistossa toimiva Ralph Buehler keskittyi esitelmässään pyöräilyn kehitykseen pandemiaoloissa. Kansainvälinen aineisto, koostuen pyörälaskuridatasta, mobiilisovellusdatasta, kyselyistä sekä pyörien myyntitilastoista, osoitti, että vuonna 2020 pandemiaolosuhteiden jyllätessä pyöräily oli edeltäviä vuosia yleisempää. Lisäksi erityisesti eurooppalaiset kaupungit rakensivat pandemian aikana paljon uutta pyöräilyinfrastruktuuria. Tulokset osoittivat lupaavaa kasvua pyöräilylle, jonka toivottiin jatkuvan pandemian jälkeenkin ja tarjoavan vastapainoa julkisen liikenteen käytön hiipumiselle. Pyöräilijöiden suurempi määrä liikenteessä havaittiin myös muissa konferenssin tutkimuksissa johtavan parempaan turvallisuuden tunteeseen, joka voi taas kannustaa pyöräilemään enemmän.

Konferenssin kolmeen päivään mahtui lukuisia muitakin mielenkiintoisia esitelmiä, joiden tallenteet ja tiivistelmät ovat saatavilla konferenssin kotisivuilla:
www.icsc-2021.net

Pyöräilijöitä pyörätiellä – @RDO