LIVARA
1. Projektin tausta, ongelman kuvaus
Kaikki HSL-alueen liikennevaloetuudet toteutetaan tällä hetkellä paikallisesti ajoneuvon ja liikennevalokojeen välillä radiomodeemien välityksellä. Tämä vaatii kunnilta ja HSL:ltä erillisiä laiteinvestointeja risteyksiin ja ajoneuvoihin hidastaen etuuksien käyttöönottoa etenkin uusissa HSL-kunnissa, joissa suurimpaan osaan risteyksistä on jo mahdollisesti toteutettu IP-pohjaiset liikennevaloetuudet. Tämä vaatii myös HSL:ltä laiteinvestointeja ajoneuvokalustoon.
2. Projektin lopputulos
Toteutetaan HSL:n jäsenkunnille rajapinta vaihtoehtoisena liikennevaloetuuksien toteutustapana nykyisen mallin rinnalle.
3. Arvioitu hyöty (liiketoimintahyödyt, pitkän tähtäimen tavoitteet)
- Suorat kustannushyödyt kunnille = vähemmän laiteinvestointeja ja huoltokäyntejä
- Suorat kustannushyödyt HSL:lle, vähemmän laiteinvestointeja
- Etuuksien käyttöönottamisen nopeutus, mahdollinen kustannushyöty liikenteen nopeuttamisesta. Parempi asiakaskokemus sujuvamman liikenteen ansioista.
4. Riskit
Kunnat eivät pysty hyödyntämään etuusrajapintaa liian pitkien tietoliikenneviiveiden vuoksi. Liikennevaloetuuksien pyytäminen liian myöhään tekee etuuden pyytämisestä tarpeetonta ja voi pahimmillaan hidastaa liikennettä. Kojetoimittajien ylläpitokustannukset rajapinnan käytöstä eivät ole tiedossa, riskinä ylihinnoittelu ja nykyistä kalliimmat ylläpitokustannukset.