Infran laadunvalvonta konenäöllä
Huhtikuussa 2018 astuu uusi, kilpailutettu sopimus Helsingin pysäkkien staattisen informaation hoidosta. Merkittävänä erona sopimuksen sisältämä kunnossapitoajo (tietty määrä pysäkkejä ajetaan autolla läpi joka kuukausi ja korjataan havaitut viat). 4/2018 alkaen pysäkkien laadunvalvontaa ei hoideta mitenkään muuten kuin asiakaspalautteilla.
Markkinoilla on tarjolla sovelluksia (esim. Mobileye), joiden ominaisuudet mahdollistavat infran laadunvalvonnan esim. raitiovaunuun asennetulla kameralla. Tällöin kunnossapitoajoa voitaisiin suorittaa suoraan joukkoliikennevälineestä ilman henkilöstökuluja.
Tavoitteena on saada ratkaisu, joka koneoppimisen avulla tunnistaa infrassa tapahtuneita muutoksia (esimerkiksi, kadonneita (rikottuja) pysäkin laseja tai hävinneitä patterinäyttöjä) ja viestii niistä asianosaisille tahoille vastaavasti kuin pikapalautejärjestelmä.
Tällöin saadaan vähennettyä asiakkaan kohtaamia ilkivaltatuhoja.
Lisäksi palvelua voidaan toteuttaa yhteistyössä (jakaa kustannuksia) jäsenkuntiemme kanssa, joita varmasti kiinnostaa esimerkiksi hävinneet liikennemerkit tai vaikkapa vääriin paikkoihin pysäköidyt autot.